Tips penyusuan

https://plus.google.com/u/0/117289291561125500979/posts

Ada yang merunggut......dah ambik set shaklee pun.....tp susu tak der jugak. Dan ader pulak usng kata...alhamdulillah la....sejak ambil esp dan alfafa ni, susu meriah la kak. Pelbagai tanggapan. Pelbagai kesan.

Bagi yang tidak berjaya, anda perlu usaha lebih. Macam spm juga kan. Ada orang baca sikit dah faham. Tapi ada orang, baca banyak pun tak faham juga.

So bagi yang dah ambik set menyusu tapi belum berjaya mendapatkan hasil, saya cadangkan agar
Buat power pumping.


Power Pumping


Apa itu Power Pumping?


  • Merupakan teknik mengepam yg boleh  membantu meningkatkan penghasilan susu. Ia melibatkan teknik dan setup  mengepam yg biasa tapi dlm cara yg lebih unik. Ideanya adalah utk meniru  bayi menyusu secara tidak langsungmeningkatkan bekalan susu ibu.
Siapa yang perlukan Power Pumping?

  • Ibu yang ingin menyusukan anak angkat – teknik ini digunakan untuk rangsang penghasilan susu
  • Ibu yg ingin relaktasi/ menyusukan semula si anak setelah berhenti menyusukan
  • Ibu yg kekurangan susu, berusaha untuk memperbanyakan semula susu –  akibat drpd perubahan hormon, period, kurang mengepam etc.
Kaedahnya?


  • Untuk  Single pump / hand expression – pam sebelah kanan 10 minit, kemudian  kiri 10 minit, tukar semula ke kanan 10 minit dan seterusnya, setiap 10  minit berterusan selama sejam.
  • Untuk Double Pump – Pam  kedua-dua belah serentak selama 10 minit, rehat 10 minit, sambung lagi  pam 10 minit, rehat 10 minit dan seterusnya selama 1 jam.
* Disarankan  buat power pumping ni sekali sehari, seelok-eloknyanya waktu malam ke subuh, pengeluaran hormon lebih tinggi pada tinggi waktu ni.
* Power  pump di hujung minggu Ada juga ibu yang fokus mengepam pada hujung  minggu dengan melakukan power pumping pada setiap sesi mengepam. Buat  selama 2 hari sepanjang weekend, dan kembali ke rutin biasa sekembalinya  bekerja (weekdays)
Berapa lama masa diambil untuk dapat hasilnya?
* Power  pumping perlukan masa sekurang-kurangnya 1 minggu! Walaupun pada hari pertama hasil pam setitik dua atau ‘pam angin’ semata-mata,teruskan misi  sehingga mendapat hasil yg dikehendaki. Jangan putus asa, usaha, doa  dan tawakal, insyaAllah dipermudahkanNya.

Tips umum mengepam

  • Bagi yang muslim, cuba tidur awal, bangun pagi untuk powerpumping.  Selain pumping, anda boleh mulakan pagi anda dengan solat  sunatterutamanya tahajjud dan kemudiannya teruskan dengan powerpumping.  Ketenangan hati & minda akan membuahkan hasil yang lebih :)
  • Jika anda mengambil galactagogues (milk booster), pam dalam jangka masa 45minit ke 1jam selepas pengambilannya
  • Letakkan gambar / blanket / bayi anda disebelah untuk mudah dilihat, Ini membantu ransangan
  • Tandem nursing. Biarkan bayi menyusu di sebelah, manakala sebelah lagi mengepam
  • Pam sebaik sahaja selesai menyusu. Kajian menunjukkan bayi tidak  menghisap 100% susu semasa menyusukan. Jadi, mengepam selepas menyusukan  membantu breast untuk dikosongkan dan menghasilkan lebih susu
  • Pum setiap 2-4jam sekali
  • Be kind to yourself : apa sahaja amaun yang diperolehi, bersyukurlah  & senyum. Jangan terlalu memaksa diri. Konsisten, pasti hasilnya  lebih baik :)
  • Sentiasa rekod amaun susu yang diperoleh  bagi setiap sesi/ hari supaya anda dapat monitor progress dan cuba  meningkatkan amaun dengan pelbagai strategi lain :)
Happy pumping!


ID Shaklee : 908393
Pesan Sekarang (klik disini)
Dapatkan harga yang istimewa dengan menghubungi Wann di

Tel/sms/Whatsapp: 019 666 9694
facebook page : Boutique Vitamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...